Van Acapulco naar Puerto Quetzal, Guatemala - Reisverslag uit Quetzalapa, Mexico van CruiseRivieraAmazone - WaarBenJij.nu Van Acapulco naar Puerto Quetzal, Guatemala - Reisverslag uit Quetzalapa, Mexico van CruiseRivieraAmazone - WaarBenJij.nu

Van Acapulco naar Puerto Quetzal, Guatemala

23 December 2017 | Mexico, Quetzalapa

Na alweer een relax dag op zee arriveren wij op 23 december in Puerto Quetzal, Guatemala. Puerto Quetzal is de "grootste" haven van Guatemala aan de pacifische kust. Groot staat tussen aanhalingstekens, want het is niet zo groot. Het stadje bestaat voornamelijk uit laagbouw en de meeste huizen zijn erg simpel, nog net geen krotten. Bijna de hele bevolking is afhankelijk van de activiteiten in de haven. Ook zijn er een aantal vissers. De haven heeft een aantal laadinstallaties voor containers en, dat moet gezegd, een mooie pier voor Cruiseschepen, die hier regelmatig langskomen inclusief een min of meer verplichte looproute langs souvenirstalletjes waar allerlei lokaal vervaardigde handarbeid te koop is. Onze kritische blik ontwaart veel made in China.
Wij gaan met de bus ruim een uur landinwaarts naar de oude hoofdstad van Guatemala, Antigua. Onderweg door het mooie landschap passeren wij een rots die er uitziet als het hoofd van oude Maya krijger. Het bijzondere van deze kop is dat als je van de andere kant komt het op niets lijkt. Ook passeren we vrij dicht een aantal vulkanen, één ervan spuugt met grote regelmaat een enorme wolk as en rook uit, ook kun je vuur zien. Wij zouden ons niet zo veilig voelen, maar hier zijn ze niets anders gewend en men onderhoudt de akkers tot vlak bij de vulkaan. Antigua werd in 1773 getroffen door een zware aardbeving en de eens zo moderne stad stortte in. In de 16 eeuw stond Antigua model voor moderne stedenbouw, straten en zijstraten in "grid" vorm, zoals later Manhattan. Deze stijl is grotendeels bewaard gebleven, doordat de stad verlaten werd in 1776 en het verbod daarna om iets te bouwen of te restaureren. De ruines staan er nog steeds. In recente jaren heeft de overheid mondjesmaat bebouwing toegestaan zolang het maar in de renaissance Antigua stijl is. Een goed voorbeeld hiervan is het hotel op het centrale plein, Casa Santo Domingo. Antigua staat op de wereld erfgoed lijst van de Unesco. Wij zijn ooit in de jaren zeventig al eens hier geweest en het blijkt dat er niet veel is veranderd.
Ook in de jaren zeventig is hier in buurt door een Engels stel Jade in grote hoeveelheden gevonden en zijn er diverse Jade fabrieken. Wij bezoeken zo'n fabriek en het is mooi om te zien dat de werkers met eindeloos geduld en kennis de mooiste dingen en sieraden maken. Veel slijp- en polijstwerk. Arike heeft daar een mooi ringetje gekocht.