Van Boca Da Valeria naar Alter Do Chão, Brasil - Reisverslag uit Alter do Chão, Brazilië van CruiseRivieraAmazone - WaarBenJij.nu Van Boca Da Valeria naar Alter Do Chão, Brasil - Reisverslag uit Alter do Chão, Brazilië van CruiseRivieraAmazone - WaarBenJij.nu

Van Boca Da Valeria naar Alter Do Chão, Brasil

10 Januari 2018 | Brazilië, Alter do Chão

We zijn gearriveerd bij onze laatste stop in het Amazone gebied, Alter do Chão. We liggen voor anker en ook deze keer moeten we met de Tender aan land. Het is een behoorlijk eindje varen, zo'n 25 minuten, voor we aanmeren aan de houten pier. Vanaf het schip en de Tender hadden we al gezien dat we naar een tropisch paradijs op weg waren, witte Bounty stranden voor zover je kunt kijken. Het zou zo in de oceaan kunnen liggen, echter hier ligt het in en aan een zijrivier van de Amazone, de Rio Tapajós die helder blauw water heeft. Het is erg populier bij de bevolking uit met name Santarém en in toenemende mate ook bij internationale toeristen. Tussen het stadje en het daarachter gelegen lagune ligt een eiland met spierwit zand, genaamd "love Island".
De enige manier om op dit eiland te komen is via een roeiboot service. Sterke mannen roeien je , uiteraard tegen betaling , naar het eiland. Tijdens de regentijd. als de Amazone stijgt, verdwijnt het eiland en een groot gedeelte van de stranden voor een periode van 4 tot 6 maanden onder water.
Het is, vanwege de regentijd, off-season en dus erg rustig in het stadje. Wij wandelen op ons dooie gemak door het stadje, nemen wat foto's en gaan weer richting pier. We stoppen bij een lokale strandtent, die open is ( lang niet alles was open) en gaan voor een drankje. Mooie grote flessen bier (0,66ml). Geen witte wijn voor Arike maar een vruchtensap, moest ze wel lang op wachten. We verdachten de barkeeper ervan dat hij de vruchten nog moest plukken in de jungle.
Op de pier met de eerste Tender weer terug naar het schip en dan op weg naar Fortaleza.