Van Alter do Chão naar Fortaleza, Brazilië - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van CruiseRivieraAmazone - WaarBenJij.nu Van Alter do Chão naar Fortaleza, Brazilië - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van CruiseRivieraAmazone - WaarBenJij.nu

Van Alter do Chão naar Fortaleza, Brazilië

13 Januari 2018 | Brazilië, Fortaleza

We varen de Amazone verder af en gaan dan zuidelijk richting Fortaleza, Noord Brazilië. Het valt al op dat de invloed van de Amazone op het water van de Atlantische Oceaan hier al veel minder is dan in het noorden. Het is duidelijk dat het sediment met de noordelijke stroming meegevoerd wordt. We hebben een paar heerlijke zeedagen, lekker ontspannen en lezen in het zonnetje. Op 13 januari arriveren we in Fortaleza. Het valt ons weer op dat we aanmeren bij de containerhaven, vier jaar geleden waren we hier ook en ook toen lagen we hier. Een eindje verderop hebben ze, waarschijnlijk met buitenlandse subsidies een schitterende Cruise pier gebouwd en een hyper moderne cruiseterminal. Wij worden met bussen naar de geheel lege cruiseterminal vervoerd en moeten (mogen) via een kruipdoor, sluipdoor route gebruik makend van trappen en roltrappen naar de andere kant van het gebouw naar buiten. Erg inefficiënt maar ze willen kennelijk laten zien dat het gebouw ergens voor dient.
Fortaleza dankt haar naam aan het Nederlandse fort dat hier in 1649 is gebouwd. Pas toen de Portugezen het in de 18e eeuw overnamen ontstond rondom het fort de huidige stad met nu meer dan 2,5 miljoen inwoners. Fortaleza wordt beschouwd als één van de veiligste steden van Brazilië en is door haar mooie stranden populair als vakantie bestemming bij zowel Braziliaanse als internationale toeristen. Zoals gezegd, wij waren hier vier jaar geleden al en hebben toen aan sightseeing gedaan, wij blijven vandaag aan boord en genieten van het uitzicht.