Van het Pananama kanaal naar Curacao,N.A. - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van CruiseRivieraAmazone - WaarBenJij.nu Van het Pananama kanaal naar Curacao,N.A. - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van CruiseRivieraAmazone - WaarBenJij.nu

Van het Pananama kanaal naar Curacao,N.A.

29 December 2017 | Curaçao, Curaçao

Tot nu toe hebben we een spiegelgladde zee gehad, maar vanaf het moment dat we het Panamakanaal verlaten en de Caraïbische zee op varen verandert het drastisch. Straffe noordoosten wind en hoge golven. Anderhalve dag varen naar Curacao, verwachte aankomsttijd 13.00 uur. We hebben onze komst al door gegeven aan Don en Annie en zij komen ons afhalen.
Met enige vertraging vanwege het weer doemt 's-morgens 29 december in de verte Curacao op, het is zwaar bewolkt en er valt af en toe regen. Toch wel bijzonder en speciaal als je nadert en alle "landmarks" uit de verte herkent. Eerst Westpunt, dan de Christoffelberg, de C.O.T. Curacao oil terminal, één van de weinige overslag terminals in de wereld waar mammoettankers kunnen aanmeren. We zien de nieuwe wijken, o.a. Grote Berg die halverwege westpunt zijn gebouwd. In verte doemen de contouren van de grote hotels, het nieuwe ziekenhuis en natuurlijk Otrabanda. Het schip meert aan bij de "oude" cruiseterminal en helaas niet "binnen" in het Schottegat. Vanaf het schip valt op dat er hevig geknald wordt, er hangt rook boven de stad, de viering van oud en nieuw is hier al vroeg gestart. Don en Annie halen ons op en geven ons de beloofde "VIP" behandeling. We krijgen een privé sightseeing toer en komen weer op plekken waar we nog nooit geweest zijn. Ook niet in de vijf jaar dat we hier zelf gewoond. We lunchen in een nieuw restaurant in een oud Landhuis en moesten tijdens de lunch verkassen vanwege een regenbui. Vlak bij het landhuis is een lokale kunstenaar bezig met het bouwen van het bouwen van een Kathedraal van doornige takken, heel ingewikkeld en wij vinden het niet zo mooi. Na de lunch even een paar boodschapjes gedaan en het valt op dat overal "oudjaarsborrels" aan de gang zijn waarbij ook enorme hoeveelheden vuurwerk worden afgestoken. Don en Annie vervolgen de "Scenic" tour door o.a. Otrabanda en vervolgens naar Fort Nassau, vanwaar je een schitterend overzicht over de stad en omgeving hebt.
Na de toer gaan we gezellig met z'n viertjes eten in een restaurant in het Riffort en daarna luisteren naar de Caraïbische
muziek op het plein in het fort. Dan is het weer tijd om afscheid te nemen van onze vrienden en terug te wandelen naar ons feeëriek verlichte schip.